ישיבת שפת אמת - הסוף? הקדמה ופרק ראשון בסדרה

נפתח מהסוף. כל מי ששוחחתי עימו לפני כתיבת פוסט זה, דאג לשלב בדבריו את הפסוק "שפת אמת תיכון לעד". אין דבר יותר כאוב לאלפי אנשים בימים אלו מאשר סגירת הישיבה המיתולוגית של חסידות גור בעיר ירושלים. משנת תרפ"ה הישיבה קיימת. כנראה שיותר לא. מרבית הסיכויים הם כי היא תיסגר על מנעול ובריח.

הראיתי את דף הטיוטה שכתבתי על נושא מאתגר זה לידיד מבוגר מחסידות מפוארת זו אותו אני מכיר מבית הכנסת הירושלמי שהייתי מתפלל בימות החול בשנות בחרותי. הביט הלה בדף והפטיר לעברי, ספק זועם, ספק שואל 'האסטו געווארן אזוי ווי שאולזון'? וכי הפכת למתחרה של הבלוגר חיים שאולזון?

לא ידידי היקר. אין לי דבר וחצי דבר נגד אי מי מחסידות גור (מלבד אולי המשגיח שלי בישיבה קטנה...). אני בסך הכל מעלה על הכתב מספר תהיות שעלו במחשבתי וליבנתי אותם מול חברי הרבים המשתייכים, בגאווה גדולה, לחסידות הגדולה ביותר בישראל.

צילום: Ranbar, ויקיפדיה

מכל המאמרים שפרסמתי עד כה, השקעתי הכי הרבה זמן על המאמר אותו אתם קוראים כעת. שעות רבות של מחשבה כיצד להתנסח בלי לפגוע חלילה בכבודו של אף אדם, בטח שלא בכבודם של גדולי ישראל. מתוך תפילה שלא אכשל, אפתח תחילה בגילוי אישי קצר, משם נעבור לעובדות המפורסמות לכל ובעז"ה במאמרי הבא אציג את השאלות והתשובות שלא יהיו נעימות לקריאה למאה אחוז מהאוכלוסייה.

שוחחתי עם עשרות אנשים וקראתי תגובות רבות לפני שהעליתי על הכתב שורות אלו. אך חשוב לי לציין כי רובם הגדול לא העלו בפני את הגירסה הרשמית, שכן לא הצלחתי להגיע לאף גורם רשמי בחסידות גור שיואיל לשוחח איתי על הנושא. השתדלתי להביא בהגינות את מה ששמעתי מאנשי שני הצדדים. הנה העובדות לפניכם.

בעולם הישיבות החרדי, בחור נכנס לישיבה קטנה בגיל הבר מצווה, שוהה שם במשך שלושה שנים אז הוא עולה לישיבה גדולה בו שוהים מספר זהה של שנים. אם עד לגיל זה הבחור עדיין לא מצא את זיווגו, עובר הוא למסגרת של קיבוץ. בכל עליית שלב, מקובל בעולם החרדי כי מפחיתים את הפיקוח על הבחור, סומכים עליו יותר בעניינים רוחניים, מעירים לו פחות על נושאים מסוימים וכך הלאה על זה הדרך.

סדר זה נהוג הן אצל אשכנזים והן אצל ספרדים, גם אצל חסידים וגם אצל ליטאים. היחידים שהסדר שלהם שונה, הם חסידי גור. עד לפני מספר שנים, ההבדל היחיד היה שבישיבות הקטנות של החסידות נשארו הבחורים שנה רביעית ובישיבה גדולה למדו במשך שנתיים בלבד לפני שעלו לקיבוץ.

בשנים האחרונות, שינה כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א את הסדר. בגיל 12, הילד יוצא מהחיידר (תלמוד תורה) ונכנס ללמוד במתיבתא למשך שנתיים. בגיל 14 הוא עולה לארבעה שנות לימוד בישיבה קטנה, שנה אחת בישיבה גדולה ובאם עדיין נשאר בחור - עולה הוא לקיבוץ.

השנה, פתחו בחסידות בשינוי אחד נוסף. במקום 4 שנות לימוד בישיבה קטנה, נשארים שם במשך 5 שנים. מי שלא מתחתן עדיין עלה ישר לקיבוץ, כאשר שינוי קוסמטי בלבד הפך להיות מקיבוץ לישיבה גדולה.

עובדה נוספת שאולי נעלמה מעט במסגרת הרעש סביב סגירת ישיבת שפת אמת: תהליך דומה עובר כעת על ישיבת חידושי הרי"ם בתל אביב ועל ישיבת בית ישראל באשדוד.

עובדה נוספת שחשוב מאוד לזכור: ראש ישיבת שפת אמת, הוא הגאון רבי שאול אלתר שליט"א שנחשב לסדין אדום בעיני הממסד הגורי.

והעובדה האחרונה למאמר זה, בחסידות גור נלחמים נגד מחזיקי סלולרי. לא דווקא נגד מחזיקי סמארטפונים וטלפונים חכמים למיניהם, אלא גם נגד מחזיקי מכשיר כשר ופשוט עם חותמת של ועדת הרבנים לענייני תקשורת. לדוגמה, אברך כולל ללא פלאפון, זוכה למלגה נוספת על סך 550 ש"ח.

את הקשר בין כל העובדות, שאילות רבות ותשובות מעניינות, בעז"ה במאמר הבא בנושא 'סגירת' הישיבות הגדולות בגור.

תגובות

  1. זה בוודאי ש'שפת אמת תיכון לעד' אבל אם זה חדל מלהתקיים, סימן שזה לא היה בבחינת 'שפת אמת'

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

התרגיל המסריח: האמת מאחורי ה'התפטרות' של ח"מ ירושלים של ש"ס

זהירות, חרקים: גם עם חותמת מהודרת, עדיין צריכים לבדוק